På Norwegian Game Awards i 2015 ble Dwarfheim beskrevet som et av Norges mest spennende og ambisiøse spillkonsepter. Nå jobber teamet på høygir for å sette spillet og Trondheim på det internasjonale spillkartet.
Deler av Dwarfheim-teamet- Det krever så sinnsykt mye av deg å være gründer. Man må si nei til venner og kjæreste. Man må som regel ha en jobb på dagtid, komme hjem og jobbe 8 timer til. Slik må man jobbe over flere år, også i ferier og helger. Sjansen for at man treffer veggen er veldig stor.
Hans-Andreas Kleven er daglig leder for Pineleaf Studios som utvikler Dwarfheim. Strategispillet har vært under utvikling siden 2014.
Hvorfor gidde å jobbe med dette da?
– Det er drømmejobben. Jeg har alltid hatt lyst til å jobbe med spill. Da jeg var liten skrev jeg historier og lagde spillkart. På videregående ble jeg fortalt at ”spillutvikling ikke er en ekte jobb”. Nå sitter jeg her. Tanken på å jobbe med det jeg har drømt om siden jeg var liten er en sterk tanke, sier han.
En idé tar form
Ringenes Herre-filmene er blant historiens mest suksessfulle triologier. De fleste som så filmene lot seg imponere over den episke historien, de utrolige effektene og ikke minst Gollums klassiske ”my precious”-linje.
Dwarfheim
- Dataspill som utvikles av Pineleaf Studio
- Dwarfheim er et strategispill hvor fire spillere samarbeider i sanntid for å skape et blomstrende dvergsamfunn, samtidig som de må forsvare seg mot andre spillere og troll.
- Vant Norwegian Game Award’s pris for Concept of the Year 2015
- Fikk som en av fem SpareBank1 SMN’s talentstipend i februar i år
Pineleaf Studios-grunnlegger Anders Ottersen ble imidlertid mest fascinert over arbeidsfordelingen som måtte til for å opprettholde dverg-samfunnet. Denne fascinasjonen, i kombinasjon med sterk interesse for strategispill, la grunnlaget for Dwarfheim.
Strategispill, som er en av de mest populære dataspillsjangrene, er ofte basert på at man styrer alle aspektene ved et samfunn. Dette inkluderer alt fra bybygging og krigføring til diplomati og ressursutvinning.
Ottesen mente at én person ikke er nok til å drifte en by og ønsket derfor å splitte oppgavene. Èn fokuserer på bybygging, én på krigføring én på diplomati, og en på ressursutvinning. Sammen må man samarbeide for å få byen til vokse.
Ottesen bestemte seg for å undersøke om andre delte hans frustrasjon. Han skrev derfor ned idéen på en serviett og pitchet den for folk på Norwegian Game Awards (NGA) 2014. Interessen var enorm. Mot slutten av NGA hadde tolv personer tatt kontakt og spurt om å få bli med videre.
Endringer av roller og team
Hans-Andreas Kleve var en av de tolv som tok kontakt på NGA. Han forteller at første halvåret ble brukt på å utvikle selve konseptet.
– Orginalidéen til Anders var å lage et mobilspill som lot spillerne dele opp ansvaret. Vi møttes en gang i uken og brukte rundt 3 timer om gangen på å brainstorme og finpusse konseptet. Vi kom fram til at vi skulle lage et dataspill der fire spillere med ulike roller samarbeider online, sier han.
Siden den gang har Kleve tatt over den daglige driften av Pineleaf Studios og Dwarfheim, mens Ottesen tar en master i International Business i Oslo. Kleve forteller at det har skjedd endringer på de fleste plan siden 2014.
– Da vi endret ledelsen så vi at noen var lidenskapelig opptatt av prosjektet, mens andre ikke gjorde det de skulle. Vi tok derfor grep og ga beskjed om at interessen måtte opp om de skulle fortsette. Da dette ikke skjedde ble folk fjernet, sier Kleve.
Denne prosessen førte til at teamet ble halvert. Nå har de rekruttert den kompetansen de foreløpig trenger. Kleve forteller at prosessen var tung, men nødvendig.
– Spark* har vært viktig
Data- og videospillmarkedet anslås i dag å være verdt 93 milliarder dollar. Det er imidlertid langt fra enkelt å lykkes i spillbransjen og spillgründere møter andre utfordringer enn mange andre gründere.
– I veldig mange bransjer kan man selge produkter før de er ferdig utviklet. Det kan man ikke i spillbransjen. Det er derfor en veldig lang gründerprosess før man kan forvente å se avkastning, sier Kleven.
Det betyr økt risiko. Kleven synes derfor at det har vært veldig betryggende å ha Spark* i ryggen. Dwarfheim kom i kontakt med Spark* allerede i desember 2014. De søkte da penger gjennom Pengesprøyten.
– Vi ønsket å ha en tydelig tilstedeværelse på NGA. Dette var første gangen jeg skrev en søknad og pitchet en idé. Vi fikk støtte og det året vant vi prisen Concept of the Year 2015, fortelle Kleven. Like etter sommeren 2015 fikk teamet en Spark*-veileder som de møtte annenhver uke. Kleven forteller at forholdet til veiledningstjenesten til Spark* har endret seg siden begynnelsen.
– I starten brukte vi Spark* til å planlegge veien videre, få tips og hjelp til å utarbeide kontrakter. I dag bruker vi Spark* som en ekstra trygghet om vi er usikker på en beslutning, sier han.
Kommet langt
De siste månedene har prosjektet skutt fart og 24. august ble spillinteresserte invitert til Work Work for å prøve en tidlig prototype. Kleven råder aspirerende gründere om å ikke være redd for å fortelle folk om idéen.
– Vi var redd for at ideen var så god at den kom til å bli stjålet, men hvis du ikke forteller folk om ideen kommer den aldri til å bli realisert. Du må rett og slett stå på og få folk interessert. Gjør deg selv om til prosjektet, råder han.
For mer info
- https://www.facebook.com/DwarfHeim/?fref=ts
- http://www.dwarfheim.com/home
- Eller ta kontakt på [email protected]