Månedens startup: Goalkeeper // Nytt navn!

Med Goalkeeper tjener du penger på å nå dine treningsmål. Plattformen som fasiliterer treningsveddemål i grupper har et ønske om å bedre folks liv og treningshverdag. Målet er å gi hele verden et dytt opp av sofaen!

Hvordan tjener man egentlig penger på å trene?
“Se for deg at tre venner går sammen og bestemmer seg for å trene tre ganger i uken i tre uker. De vedder 300kr hver og plasserer dette i den felles potten. Dersom man faller av og ikke når målet, mister man pengene og de låses til den felles potten. Dersom man får det til, får du igjen pengene dine og din del av potten. Denne summen kan brukes i Goalkeepers nettbutikk eller man kan få pengene tilbake på konto. Med andre ord; oppretthold en aktiv livsstil sammen med de du er glad i og potensielt tjen penger. Nettbutikken har produkter Goalkeepers partnere har lagt inn, gjerne selskaper som tilbyr produkter som er relevante for folk som ønsker å opprettholde en aktiv livsstil. Dette er typisk treningsklær, treningssentre og treningsapper. Goalkeeper tjener penger på det eventuelle salget du som bruker gjennomfører.”

Oppretthold en aktiv livsstil sammen med de du er glad i og potensielt tjen penger.

Trym Nordgaard, daglig leder Goalkeeper

Det er Trym Nordgaard, daglig leder, som møter oss for en rask prat i Hangaren. Han ser på Goalkeeper som en pose-sekk-bag-startup, altså en startup som gjør at man får i både pose og sekk, og bag. 

“Den ene faktoren, posen, er at jeg kan gjøre noe jeg er god på og selv føle mestring. Den andre faktoren, sekken, er den litt større effekten av det, nemlig at hvis jeg legger inn tid og dette går bra, så er det ikke bra for bare meg, men de er bra for noe annet også. Den tredje biten, bagen, er at det er potensielle penger i dette, så man kan leve av det.”

Goalkeeper har kontorer på GrunderBrakka.

Han forklarer videre at Goalkeepers forretningsmodell, altså hvordan bedriften tjener penger, er helt i tråd med brukerens treningsmål.

“Vi tar ikke en cut fra veddemålet, for hvis vi gjør det så tjener vi penger på at folk ikke når treningsmålene sine. Grunnen til at vi har dette salgssystemet, er at da tjener vi potensielt penger hvis folk klarer målene sine. Det hadde vært en drøm å få til, det sier seg ikke selv at man får til den pengebiten og den bra biten samtidig.”

Jeg vet at eldre menn synes det er fett. Jeg vet at yngre damer synes det er fett. Og alle i mellom synes også det er fett. Vår eldste bruker er for eksempel en dame på 83 år.

Trym Nordgaard, daglig leder Goalkeeper

Har dere en målgruppe dere peiler dere mer inn på?
“Vi har fått traction litt over alt. Det er et luksusproblem. Jeg vet hvor viktig det er å segmentere, men jeg synes det er vanskelig. Jeg vet at eldre menn synes det er fett. Jeg vet at yngre damer synes det er fett. Og alle i mellom synes også det er fett. Vår eldste bruker er for eksempel en dame på 83 år.

Vi gjør litt forskjellige tester. Nå har vi en test gående med GetInspired og damer, mens neste test er vinklet mot eldre menn. Gjennom disse testene måler vi de viktigste metricsene; hvor mange blir med, hvor mange blir med en gang til. 

Jeg har ikke noe godt svar på det med målgruppe, men det er definitivt interesse mange steder. I en startupfase burde man heller bygge noe som få elsker heller enn noe som alle liker litt. 

Hvem består teamet av i dag og hva driver de ulike med? 
“Vi er syv stykker. Jeg jobber 100% som daglig leder, mens Lars, altså tidligere daglig leder, har en mindre stilling og er involvert selv om han bor i utlandet. Steffi er frontend-utvikler, Otto jobber backend med Ruben, og så har vi en som heter Marin, som sitter i New York. Hun fungerer som mentor og bidrar veldig mye. Didrik Tønseth er en døråpner og influencer, som har kompetanse innen motivasjon og trening.”

Goalkeeper-teamet befinner seg i New York, Génève og Trondheim.

Hva er deres største utfordring akkurat nå?
“Det er mye som er vanskelig, men en ting nå er rekruttering. Vi sitter på Grunderbrakka og har mye smarte folk rundt oss. Det som ofte har vært en utfordring er at folk viser at de er gira og sier at de har tid og kan bidra, og så viser det seg at studenter med deltidsjobb, verv og andre engasjement ikke alltid får kabalen til å gå opp. Det er ikke nok tid, det er ikke nok energi, det er ikke nok timer i døgnet. 

Vi ønsker heller å være færre som jobber mye, enn mange som jobber litt. Vi er i en ansettelsesrunde nå, og ønsker heller at folk skal si opp deltidsjobben og være med 100% enn å gjøre litt samtidig. Samtidig så er det vanskelig for meg å si til et menneske: Si opp jobben din, bli med her!, når jeg ikke vet om vi eksisterer ni måneder frem i tid.”

Det handler om å bruke det digitale for å gjøre virkeligheten så god som mulig.

Trym Nordgaard, daglig leder Goalkeeper

Hva er planene deres fremover?
“Visjonen er jo å skape en helhetlig plattform for treningsmotivasjon. Det handler om å bruke det digitale for å gjøre virkeligheten så god som mulig. Jeg ønsker at folk skal oppleve naturen, møte andre folk man kan trene med, skaffe de produktene man trenger for å kunne drive med aktivitet og skaffe motivasjonen man trenger for å opprettholde en aktiv livsstil. Det hadde vært helt fantastisk om man kunne gjort alle de verdiskapende aktivitene utenfor appen, samtidig som man får motivasjon og kan spare penger appen. På toppen av det hele ønsker vi å legge på personalisert rådgivning. Når vi vet hvordan en person har det og hva denne personen vil, kan vi gi kunden et tilpasset treningsprogram innenfor realistiske rammer.”

På litt kortere sikt, skal Goalkeeper lansere nytt navn, nye utfordringer og ny nettside 3. desember 2019 på FRAM. 

Les mer og meld deg på arrangementet her:
https://www.facebook.com/events/413963122606364/