Månedens startup: Factsplat

To gutter med navn Svenn-Helge Vatne og Simen Abelsen begynte på Datateknologi på NTNU for fem år siden. De opplevde at det var vanskelig å holde styr på alt av informasjon og ønsket å lage et verktøy for å organisere studiehverdagen. Så fant de ut at det de holdt på med var å organisere Internett. Metaito ble navnet på oppstartsbedriften de startet i februar 2019 og Factsplat navnet på produktet. Vi møtte idéhaverne for en kjapp prat i en hektisk student- og gründerhverdag. 

Fortell litt om idéen bak Factsplat og hvordan det hele startet. 

Svenn-Helge: Det startet med at vi begynte på NTNU og det var vanskelig å holde styr på ting. Første semester lagde vi en statisk nettside. Vi fant ut at det var et generelt problem å holde styr på ting. 

Simen: Det var åpenbart at man kunne åpne for å la andre legge inn sine fag, så det var sånn vi tenkte at flere kunne bruke det. Men å organisere skolefag er et ganske snevert potensiale for en slik løsning. Det er ikke så mye penger med mindre man får en avtale med et stort universitet. Man kan på en generell måte organisere arbeidslivet. Det er det vi ser på nå. Hvordan kan vi hjelpe bedrifter med å organisere informasjonsflyten sin. 

S-H: Vi lager en plattform som lar folk lage et visuelt kart over Internett, som gjør det enklere å navigere, både i arbeid og privat. Vi vil hjelpe folk med å organisere Internett. Man lager sitt eget dashbord eller oppslagstavle, og man kan åpne for at flere enn deg kan ha tilgang til det. De kan enten ha redigeringstilgang eller bare visningstilgang. 

Svenn-Helge og Simen, gründerne bak Metaito og Factsplat

Hvordan kom dere på at denne løsningen kunne brukes av flere enn bare forvirrede studenter?

S-H: Det handler om at vi har sett problemet i flere settinger. Gjennom NTNUI har jeg sett at det er helt umulig å holde styr på ting. Når folk byttes ut, sitter man igjen med et intrikat mappesystem med tusenvis av dokumenter, men det er ingen som jobber sånn. Det er ingen som jobber med mappehierarki som utgangspunkt for arbeidsprosessene sine. Vi integrerer workflowen med organiseringen. Hvis vi ser på Friidrettsstyret sin Factsplat, ser du alt som brukes. Hvis arbeidsprosessen endres, endres også Factsplaten. Vi vil ikke at du skal bruke all tiden din på Factsplat, men så lenge det er enkelt å organisere, enkelt å bruke, så vil du komme tilbake og fortsette å bruke det og oppdatere factsplaten etter hvert som du endrer arbeidsmetoder. 

Når du lager en Factsplat som individuell bruker, er det slik den automatisk genererte Factsplaten ser ut. Du kan redigere den og tilpasse den til dine behov.

S: Det du ser i eksempelet er hvordan en individuell bruker organiserer informasjon. En bedrift har jo behov for et hierarki, for eksempel at den informasjonen skal gå til den personen, mens andre skal ha den informasjonen. Det er det som gjør det mer komplekst. Dersom man kan bruke dette for å beskrive hvordan en bedrift bruker Internett, vil det kunne være et veldig godt verktøy. Vår løsning er unik, det er ingen som har tenkt på at man kan gjøre slik. 

Når vi har mer å vise og gir flere
konkrete eksempler, så sier folk
at det vi gjør er genialt. 

– Svenn-Helge, gründer av Metaito

Dere går jo siste året på NTNU. Hva er veien videre for oppstartsbedriften?

S-H: Vi skriver master om den. Det blir i stor grad brukertesting av Factsplat. Mot sommeren må vi rekruttere, vi trenger flere folk. Det er tre ting som står i fokus. Rekruttering, release, som var tidligere i februar, og så er det en del søknader. Blant annet Innovasjon Norge og Forny StudEnt. Dersom vi får det, så er det en million kroner man kan disponere ganske fritt. Videre er det jo å komme i kontakt med investorer og andre som kan være relevant å kjenne. Bygge nettverk. Mer teknisk, leter vi etter en pilotkunde å teste bedriftsversjonen på. 

Slik ser Engage sin Factsplat ut. Den er tilgjengelig for alle og er ment for at folk skal ha rask og enkel tilgang til nødvendig informasjon og nettsider.

S-H: Engage tester bruken nå. De er et litt annet case (se bilde, link til siden her). Her er det en offentlig tilgjengelig link som alle kan bruke, men man trenger innloggingsinformasjon for å se mer konfidensiell informasjon. Factsplat-siden er et dashbord, et arbeidsverktøy, og ikke en nettside. Målet er å få bedrifter eller organisasjoner som Engage som bruker ulike verktøy på Internett til å benytte Factsplat. Spesielt hvis det er et par team som jobber på tvers, så er det ekstra gevinst. 

Har dere fått noen tilbakemeldinger fra brukerne?

S: Vi har hørt folk si “har du brukt splatten i dag?”, og det er jo et godt tegn.

S-H: Etterhvert når vi har mer å vise og flere konkrete eksempler, så sier folk at det vi gjør er genialt. Vi har jo statistikk på bruken også. Det er flere brukere som bruker det daglig og som er kjempefornøyde.

Vi har hørt folk si
“har du brukt splatten i dag?”,
og det er jo et godt tegn. 

– Simen, gründer av Metaito

Kan dere fortelle litt om koblingen deres til Spark og Gründerbrakka?

S-H: Vi fant Spark via Google, tror jeg. Jeg kjenner en som var aktiv i Start, og han nevnte det for meg på et tidspunkt. Vi tok kontakt høsten 2018. Det hjelper å ha noen utenfra som kan stille noen overordnede spørsmål og dra det litt ut av oss, så ikke vi graver oss ned i mindre detaljer. 

S: Vi var ikke klar over tilbud som Trønder Energi Bidraget(1) eller hvordan man søker Innovasjon Norge eller StudEnt eller desksurfing. Det å få oversikt over hva som finnes har vært veldig verdifullt. 

S-H: Det å ha noen som sier at dette er noe du burde søke på er gull. Det er på grunn av Spark at vi har søkt oss til Gründerbrakka. Det hjelper når en veileder sier “dere burde få plass der”. Vi hadde aldri vært på Gründerbrakka hvis det ikke hadde vært for Spark. 

Vi tror at vi har funnet på noe
lurt og at dette kan bli stort.
Og vi har lyst til å se
om vi kan få det til.

– Svenn-Helge, gründer av Metaito

Entreprenørskap kan være altoppslukende og dere har brukt mye tid på dette prosjektet. Hva motiverer dere?

S: Det er et ønske om å skape noe eget som kan hjelpe folk og at vi kan leve av å gjøre dette i stedet for å ta en vanlig konsulentjobb som mange av våre andre studievenner ender opp i. Motivasjonen ligger nok mest der, at vi vil jobbe med noe vi synes er gøy. Vi tror at vi har funnet på noe lurt og at dette kan bli stort. Og vi har lyst til å se om vi kan få det til. 

S-H: Jeg er gira på å få eierskap til noe og ikke bli begrenset av for mange andre. Facebook stjeler mye tid og gir informasjon om deg til tredjeparter. Google gir deg den informasjonen du vil ha. Det skaper et ekkokammer og mye stress på personlig nivå. Om man kan organisere Internettet etter egne preferanser kan man bruke Internettet i stedet for å det er du som er kunden. Brukeren er ikke produktet, de skal få velge hva de blir påvirket av, og der er Factsplat et veldig godt verktøy. 

(1) Idéer som veiledes gjennom Spark* har mulighet til å søke om inntil 25.000 kr for å kunne verifisere teknologien eller markedet. TrønderEnergi-Bidraget arrangeres ca en gang i måneden og krever at oppstarten sender inn en kort søknad, og presenterer idéen for vårt panel. Les mer her.