Månedens startup: AnyTimeBed

AnyTimeBed gikk fra å være en idé til å bli en realitet på under et år. Bedriften kom på andreplass i regional finale i den gjeve konkurransen Venture Cup 2019, verdens største forretningsplankonkurranse. Spark* tok en prat med Nicolai Følstad Austad, idéhaver og daglig leder, om livet som gründer og student.

Hva heter oppstartsbedriften og hva driver dere med? 
Oppstartsbedriften vår heter Anytimebed, som er et konsept som baserer seg på rimelig og enkel overnatting med fokus på drop-in og selvbetjening. Vi bygger små sovestasjoner på 10kvm. De inneholder kun senger kunden booker på nettsiden vår, og så får du tilsendt en kode som du bruker til å åpne smartlåsen på døra med. Alt av innsjekk og utsjekk er selvbetjent og det er kun et lite gulv du må sveipe over før du går. Det krever veldig lite renhold og det skal være det rimeligste overnattingsalternativet på markedet. 

Vi bygger små sovestasjoner på 10kvm. (…) Det skal være det rimeligste overnattingsalternativet på markedet.

Nicolai Austad, gründer AnyTimeBed
AnyTimeBed bygger og drifter sovestasjoner. Deres mål er å være det rimeligste overnattingsalternativet på markedet.

Hvordan ble denne ideen til? Når var det du begynte å tenke at dette kunne være noe? 
Det startet i 2017, da jeg var på utveksling i Australia på andre året på videregående. Da var jeg mye ute og reiste selv og møtte en del backpackere, for det var veldig mye backpackere i Australia. De sa at det ofte var flybilletter og overnattingskostnader som drog i veg mest, for du må alltid ha en plass å sove når du er backpacker, men det er ikke soveplassene og hotellene du bryr deg om. Du ønsker at det skal være så rimelig og enkelt som mulig. Da begynte jeg å tenke på det at vi burde finne et enklere og rimeligere overnattingsalternativ.

Hvordan gikk du frem etter dette? Det er mange som har ideer, men kanskje ikke så mange som faktisk gjør noe med det. 
Jeg diskuterte litt med pappa og han synes det hørtes ganske smart ut og han så at det kunne være et marked for sånt i Norge. Da jeg kom hjem fra Australia tok jeg kontakt med en av mine beste kompiser, Olav Bakken, for vi har vært gira på å starte noe og skape noe selv. Da tok vi kontakt med NærUng i Inderøy kommune, som skal hjelpe unge gründere med å realisere ideen sin og ha troen. Vi tok kontakt med dem og var på en del møter. Så fikk vi markedsavklaringstilskuddet fra Innovasjon Norge etter et par måneder jobbing. Da så vi at dette var veldig artig å jobbe med og noe vi prøvde å satse videre på.

Når var dette?
Høsten 2017 mottok vi 50 000 fra Innovasjon Norge. Vi skaffet oss en samarbiedspartner, fikk bygget en prototype av sovestasjonen som ble utplassert på Steinkjer og testet gjennom august og september 2018. 

Så utrolig kult! Det er jo helt fantastisk at det går fra ide til konsept så raskt. 
Ja, det gikk ganske fort. Vi var heldig med at jeg kjente en entreprenør som vi fikk låne en gammel anleggsbrakke av, sånn at vi bare bygde om en anleggsbrakke og fikk testet veldig enkelt slik, til en liten pris. 

Var det tilfeldig at dere endte med en anleggsbrakke som modulstørrelse?
Det var noe jeg hadde tenkt på sånn i starten at det var sånn vi kunne kommet i gang og testet enklest, for da har vi et bygg som er laget for å overnatte i, så bare pimper vi den og gjør den litt finere og tester. 

AnyTimeBed har jobbet hardt og målrettet. På et år gikk de fra idé til produktlansering.

Hva skal dere gjøre fremover? 
Vi mottok jo kommersialiseringstilskuddet fra Innovasjon Norge nå i vinter, da fikk vi 400 000kr. Med det har vi bygget en ny sovestasjon som er ferdig og fin. Den står på Circle K Klett, litt sør for Trondheim. Totalt har vi to stasjoner ute. Vi har god kontakt med Circle K og ønsker videre å få til et samarbeid med dem.

Vi er fortsatt i testingfasen, så vi håper å få til en deal der vi kan utplassere ti nye sovestasjoner på Circle K sine bensinstasjoner litt sørover i landet, langs E6. Kanskje i hovedsak sørover, for vi ser at det er flest fra Oslo som sover hos oss. Vi skal prøve å få med oss en investor, for å få til dette.

Vi har troen og vi har en investor som er gira på å gå inn nå.

Nicolai Austad, gründer AnyTimeBed

Det som er litt problemet som ung gründer med dette konseptet er at det koster 100 000kr å bygge en sovestasjon. Det er en kostnad der, og det tar litt tid å tjene det inn. Det er også veldig viktig for oss å avklare om vi skal velge B2C (business to consumer, red.anm.) eller B2B (business to business, red. anm.). Nå er det B2C vi kjører på, fordi da gjør vi alt og det er enklest. Problemet er at markedsføringen koster litt mer enn det vi trodde. Jeg visste ikke at det var så mye kostnader relatert til det. Sånn sett hadde det vært bedre at vi, slik som vi tenker videre, at vi kanskje, hvis Circle K ser at dette er smart og dette er noe de ønsker på bensinstasjonene sine, at vi kan selge det til dem og ta en andel av hva de tjener per sovestasjon.

Vi må avklare hva som er den beste måten å få rullet ut flere sovestasjoner fortest mulig. Det er litt avhengig av hva Circle K og andre bensinstasjoner tenker om sommeren vi har hatt og tallene vi har så langt. Men vi har troen og vi har en investor som er gira på å gå inn nå.

Hva synes du er det beste med å være grunder?
Jeg trives veldig godt med det, for jeg synes det er veldig artig når vi får til ting, får hentet inn penger, folk som booker overnatting og bruker det – det er veldig motivasjon det!

Det beste med å være gründer er at en får styre alt selv, det at du har bygget noe og fått til noe som andre folk setter pris på. Selv om dette for meg mest er læring for fremtidig grundervirksomhet, egentlig. Man lærer alt fra å hente penger, sende søknader, snakke med folk, den profesjonelle biten. Jeg er blitt mye flinkere til å snakke foran folk i forbindelse med de konkurransene vi har vært på og presentasjoner og lignende. Så om det ikke skulle gå bra, så er det veldig bra læring og. Det er bare positivt med det. 

Ja, så det er win-win uansett. Hva synes du er det viktigste eller mest interessante du har lært i løpet av denne prosessen?
Det som jeg synes er artigst er når jeg får sitte og bestemme over dem som er litt eldre. Når du sitter på et møte med seks syv personer som er førti, femti år og diskuterer penger og investeringer rundt noe du har funnet opp som attenåring. Det er litt tøft når du er seriøst rundt det du holder på med.  

Det er ikke så mange som driver med sånn grundervirksomhet, der jeg kommer fra. Det viktigste jeg har lært er kanskje det å snakke med folk og få frem sine tanker og ideer og ikke holde tilbake. 

Det synes jeg var det vanskeligste da jeg begynte; “Hvor starter jeg?”  Det er helt håpløst å vite.

Nicolai Austad, gründer AnyTimeBed

Hva er ditt tips til en student som sitter med en grunder i magen?
Det er bare å bruke Spark. Jeg har utnyttet det maksimalt, nesten. Det er jo veldig enkelt å ta i bruk og veldig hjelpsomt for å komme i gang. Veileder har vært gjennom den prosessen du  kanskje skal gjennom før, og vet ganske greit å vite hva som er viktigste å gjøre i starten, hvilke steg du skal ta først. Det synes jeg var det vanskeligste da jeg begynte; “Hvor starter jeg?”  Det er helt håpløst å vite. Det føles som om det er en veldig stor jobb foran deg, men hvis du klarer å dele det inn i steg og ta de små milepælene der og der, så går det fremover.

Det er veldig viktig å alltid ha noe å jobbe med. At man setter seg en plan ukentlig over hva du skal gjøre, så man alltid kommer seg videre og ikke stopper. For da går det litt sakte fremover, for det er såpass mye som må gjøres at en må ha en viss kontinuitet i det. Nei, det å få til progresjon er veldig viktig. Selv om du får penger en gang, og det er kjempetøft, så går det over etter en stund og du må ha noe nytt for å motivere deg videre.